Artikel Terkini Dscarnia

Followers

Sunday 7 April 2013

Media Sosial dan Sesal Dulu Pendapatan, Sesal Kemudian Tidak Berguna



Assalamualaikum dan salam ceria~ 

Pejam celik pejam celik dan masuk bulan 4. Cepat betul masa berlalu. Bulan depan da masuk bulan 5. Masuk la juga bulan Rejab kan. Lepas tu Syaaban. Lepas tu Ramadhan. Lepas tu Syawal dan yay! Amboii Nia ingat nak raya je ekh. Persoalan kepada diri sendiri dan mungkin kepada yang membaca entry blog ini.

“Da ganti puasa ke belum?”

Heheh kalau belum, boleh la mula ganti puasa esok ye. :)

Lama juga Nia tak buka dashboard blogger ni. Asyik sangat dengan media sosial lain seperti Instagram, Keek, dan We Chat, sampaikan Blogspot di anak tiri kan. Maaf sayang. Tapi tu la hakikatnya seorang manusia bernama Nurul Nadia (dscarnia), suka ikut apa yang tengah trending. Kalau boleh tak nak terlepas benda2 yang baru.

Lagi-lagi bila da guna Ninetology Black Pearl 2 ni, memang aktif download aplikasi media sosial, ibarat dunia tanpa sempadan.

Maka sukalah Nia untuk mempromosikan sekali lagi Instagram Nia. Boleh follow kat http://www.instagram.com/dscarnia .

Di Keek pula boleh follow kat http://www.keek.com/dscarnia kalau tak boleh klik kat link tu, jangan malu-malu untuk taip kat search : dscarnia . Tapikan harap maklum laa kalau kat keek tu belum ada video lagi. Sebenarnya da ada hari tu masa mula-mula daftar. Tulis skrip hafal selama 5 minit lepas tu buat video dengan muka poyo sambil kata,

“Hai, Assalamualaikum saya Nia. Ok ni video pertama saya di keek. Ok sebenarnya saya tak biasa bercakap depan kamera. Tapi sebab sekarang ni da memang trend kan orang buat video letak kat keek. So apalah salahnya kalau kita cuba benda yang baru kan? Apapun salam perkenalan dari saya , jumpa lagi dalam video yang akan datang, byeeeee..”

Tengok 4, 5 kali lepas tu monolog sorang diri

“Apasal la skema sangat video aku ni?”

Tekan edit, lepas tu delete. Muarghahaha. Sadis.

Jadi sejak tu main la skodeng-skodeng je Keek orang. Paling enjoy tengok keek Hanis Zalikha, Lisa Surihani dengan Fynn Jamal. Sempoi Juna dengan muka kiut dia aishh untungnya dapat baby comel macam tu :’)


Lepas tu kan, join We Chat. Yeah We Chat. Jangan bukak google translator lepas tu taip We Chat belah kiri skrin pastu translate ke Malay ok. Sebab nanti dia keluar “kita berbual”. Itu semua salah dan menyusahkan. Paling senang tengok iklan kat TV. Kalau keluar muka Lisa Surihani berchatting dengan Shaheizy Sam lepas tu Shaheizy Sam buat video call dan do the harleem shake. Maka itulah dia We Chat.

Hey senang cerita sejak akhir-akhir ni rasanya nak buat semua akaun media sosial yang ada dalam dunia ni dengan nama dscarnia. Tapi tu laa dalam sehari cuma ada 24 jam. Macam mana nak manage akaun media sosial banyak-banyak kan? Maka buat la semuanya dengan smartphone (ehem cinta hatiku – Mr Ninetology Black Pearl 2). Tak wajib pun buat akaun media sosial ni. Tapi kalau rasa macam curious tak salah pun kalau buat. Bukan rugi papepun kan. Tapi ingat! Tak semua benda yang kita boleh share dengan orang apatah lagi dengan orang yang baru kita kenal terutamanya melalui media sosial.

Pesanan kepada diri sendiri dan anda yang membaca entry ini (terutamanya perempuan!).

Gambar peribadi, update pasal lokasi kita berada, dan lain-lain perkara yang sulit tu kalau boleh jangan la kerap sangat share kat media sosial. Sekali dua kali mungkin ok. Kalau selalu sangat, hey mungkin bahaya. Contoh, kalau dalam friendlist FB kita ada 1000 orang tak semestinya 1000 orang tu ikhlas nak berkawan dengan kita. Maybe just nak stalk kita. Lepas tu jaja cerita tentang kita yang bukan-bukan. Maybe tu perkara kecik. Dosa biarlah orang tu tanggung. Tapi macam mana pula kalau salah seorang dalam friendlist kita yang seribu tu ada seorang peragut atau perogol bersiri atau seorang penculik? Jeng jeng jeng.

Lepas tu kalau ada gambar-gambar yang tak manis (seperti nampak susuk tubuh badan, pegang-pegang dengan kekasih) jangan la upload dan share kat media sosial. Selain ada kebarangkalian untuk dicemuh someone dalam friendlist kita. Nia sejujurnya kadang-kadang sampai tergelak terbahak-bahak bila teringat jenaka,

A : aku dah putus dengan awek aku
B : si tuttttttttt tu ke?
A : yela.pastu dia nak kasi aku jealous dia hntar gambar2 dia dgn balak baru dia..siap peluk2 cium bagai..
B : siot betul lah..abis ko buat apa?
A : aku send gambar tu kat ayah dia

Hahahaaa. Padan muka :’D Hakikatnya memang begitu laa kan. Tak semua orang ada niat yang baik terhadap kita. Tak semua orang yang kita kenal melalui media sosial tu jujur, baik. Amalan tipu status, da kahwin kata single tu memang perkara biasa. Kadang-kadang bila kita da mengaku status kita da berkahwin pun dorang tak percaya. Hahaa -..-“

Lepas tu, bila kita berkenalan dengan seseorang melalui media sosial (chatting macam we chat) kan. Confirm la ayat “Nak tengok gambar U” tu memang tak sah kalau tak taip. Kalau zaman dulu, zaman SMS, bila orang tu minta MMS kan gambar memang boleh kelentong,

 “Sorry la handphone saya takda kamera”.

Tapi zaman sekarang ni, nak guna alasan lapuk camtu walhal da mention,

“I ada account Instagram”

memang nak kena sekeh la kan? Lepas tu orang tu minta gambar kita, tak nak bagi rasa serba salah pulak. Lagi-lagi kalau dia da pujuk da merayu kan. Kononnya kita pula yang tak ikhlas nak berkawan dengan dia. Hah confirm rasa serba salah dan cair. Bila da bagi gambar yang sopan (contohnya bertudung) , dia minta pula gambar lain, gambar lain, gambar lain dan lepas tu gambar yang tak berapa sopan (free hair, pakai seksi). Lepas tu dia minta pula _______________(fill in the blanks).

Girls be allert. Kalau jumpa dengan orang macam ni. Lupakan je laa. Block terus dari hidup anda. Orang macam ni bukan ikhlas pun nak berkawan. Apa yang dia nak? Kesempatan yang dia tak boleh dapat dengan bakal isteri dia (atau mungkin isteri dia). Jika anda seorang bujang (wanita terutamanya) jagalah maruah anda. Kalau di alam nyata, anda seorang yang bertudung. Berpakaian yang sopan. Jadi apa motif anda beri gambar anda yang tak bertudung kepada lelaki yang bukan muhrim? Sebab dia pakwe? Dia tunang? Jadi itu tiket dia? Kalau anda seorang muslimah. Nia rasa tak perlulah Nia nak membebel lagi.

Ingat. Kalau seseorang tu ikhlas nak berkawan dia tak kan kisah macam mana rupa kita dan kalau kita buat silap, dia akan tegur kita dengan cara yang paling berhemah dan selalu bagi kita nasihat yang membina. Bukan mengajar kita yang bukan-bukan, bagi harapan dan bila hasrat tak tercapai tinggalkan kita terkontang kanting. Biar sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Ok Bye! :)



p/s: Boleh download semua aplikasi yang disebut di atas di Google Play Store.

No comments:

Post a Comment

Comment :)